Cultuur over de grenzen heen: Hoe technologie meertalige museumzalen nieuw leven inblaast

27th Apr 2021
Entre les lignes

In het huidige technologische tijdperk moeten kunst en cultuur het soms afleggen tegen de nieuwste hypes. Maar wat als technologische innovatie ook de deur naar de kunstwereld kan openen? 

Het klinkt misschien gek, maar er bestaan digitale museumzalen die technologie en kunst samenbrengen.

Dankzij videotechnologie kunnen musea meertalige exposities online organiseren en kunstwerken tentoonstellen op het wereldwijde web om ons zo dichter bij elkaar brengen, over land- en taalgrenzen heen.

Transcreatie

Voor we op zoek gaan naar die verbinding over de grenzen heen, moeten we eerst “transcreatie” definiëren, een belangrijk concept dat die verbinding veel eenvoudiger kan maken. Smartling definieert transcreatie als het proces waarbij content op zo’n manier van de ene in de andere taal wordt omgezet dat de betekenis en toon van het origineel worden behouden.

Voor musea is transcreatie een fundamenteel proces aangezien ze emotie en diepgang willen overbrengen via kunst. Als musea dit niveau van meertalige inclusie kunnen bereiken, zullen ze de taal- en afstandskloof overbruggen die zoveel mensen verdeelt. 

Culturele grenzen

Musea vormen het hart van kunst en cultuur: ze creëren een ruimte voor belangrijke kunstwerken, voor het definiëren van kunst en voor essentiële culturele discussies. 

Wanneer musea hun deuren openzetten voor iedereen en inspelen op een meertalig model, wordt iedereen betrokken bij wat kunst probeert te vertellen. Zo kan transcreatie in musea een breder publiek met elkaar verbinden, zelfs als die bezoekers elkaar nooit zullen ontmoeten of de expositie enkel online beleven. Bij het overschrijden van culturele grenzen is het essentieel om de gevoelswaarde van de geschiedenis en ervaringen van andere landen te begrijpen.

Ongeacht hoe kunst wordt getoond (in een digitaal museum of in een fysieke zaal), één ding staat vast: als het inzicht in die kunst toegankelijk wordt gemaakt, kan daar verbinding uit groeien.

Oorspronkelijke betekenis en context

Als we over de rijke geschiedenis en cultuur van een ander land leren, gebeurt dat vaak door een lens die niet eigen is aan dat land.

Die spanning is duidelijk voelbaar in de huidige discussie rond Britse musea. Moeten ze koloniale kunstobjecten teruggeven aan het land van herkomst, waar de artefacten hun originele context misschien beter weerspiegelen?

Helaas is het niet ongebruikelijk dat je bij een (digitaal) museumbezoek een stukje geschiedenis ontdekt via artefacten die uit het herkomstland werden gehaald en dat een verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van een ander land, heel vaak de voormalige kolonisator.

Transcreatie kan de kloof tussen die verhalen enigszins overbruggen en kan op zoek gaan naar de oorspronkelijke betekenis van deze gekoloniseerde objecten. Door digitale technologie te omarmen, kunnen musea in minder drukbezochte werelddelen hun verhalen vertellen en een internationaal publiek bereiken.

Een link met kunst en met elkaar

Een populaire denkpiste om grenzen tussen landen neer te halen, is de kracht van creativiteit en kunst.

Transcreatie kan een brug bouwen tussen creativiteit en cultuur om zo een universele ervaring te creëren. Als je dat toepast op kunst, kan je een gedeelde emotie opwekken.

Het maakt niet uit waar je vandaan komt: kunst kan dankzij transcreatie een gelijkaardig gevoel oproepen, een herkenbaar gevoel dat ons dichter bij elkaar brengt. In het geval van musea versterkt transcreatie het meertalige aspect dat zoveel andere bedrijven proberen te bereiken. 

Dit meertalige aspect biedt mensen de mogelijkheid om, los van eender welke taal, aansluiting te vinden bij kunst en cultuur. En dat kan zowel in een digitale als in een fysieke museumzaal. 

Wil je graag meer voorbeelden bekijken van transcreatie in de media? Lees dan zeker het artikel dat hierover in ons magazine is verschenen.

Denk je bij het lezen van deze blog dat ook jouw vertalingen een creatieve touch kunnen gebruiken? We helpen je graag. Neem vandaag nog contact met ons op.

De wereld voor en na 2020

Op 10 jaar tijd hebben we het digitale landschap radicaal zien veranderen. Ieder van ons werd hier op de een of andere manier door beïnvloed, net als ons gedrag en onze gewoonten.

Vroeger

Statista telde in 2019 wereldwijd zo’n 1,46 miljard internationale toeristen. We kunnen dus stellen dat reizen en toerisme op dat moment een historisch hoogtepunt hadden bereikt. 

En dat is niet zo gek. Reizen is toegankelijker dan ooit en het biedt mensen met de meest verschillende achtergronden de mogelijkheid om hun droombestemmingen te bezoeken, verhalen uit andere culturen te ontdekken en een gevoel van vrijheid te ervaren. 

Het digitale aspect van reizen was in de wereld voor 2020 eerder onbeduidend en kwam neer op vakantiefilmpjes en -foto’s voor de thuisblijvers. Een concept zoals digitale museumzalen was nog niet tot volle wasdom gekomen, aangezien er nog geen grote nood was zoals we die wel ervaren na 2020. We konden musea nog fysiek bezoeken, ons in levende lijve onderdompelen in de kunst, we konden live een duik nemen in andere culturen. 

Nu

Post-2020 leven we in een heel andere wereld: niet beter of slechter, wel heel verschillend. Gezien de pandemie is dat ook niet zo verrassend. 

COVID-19 is een van de meest bepalende gebeurtenissen van onze tijd. De pandemie katapulteerde vele technologie-averse sectoren midden in het digitale tijdperk.

Wij focussen ons vandaag op de evolutie van kunst en digitale musea – een van de meest boeiende en langverwachte aanpassingen aan de COVID-wereld – maar de impact was voelbaar in bijna elke sector

Tijdens de pandemie boden leegstaande hotels “thuiswerkpakketten” aan voor wie meer ruimte nodig had, fitnesscentra en personal trainers verplaatsten hun volledige businessmodel naar het web en grote luchtvaartmaatschappijen stapten over op goederenvervoer om te vermijden dat honderden vliegtuigen leeg zouden opstijgen.

De pandemie heeft ons sociale leven misschien in de wacht gezet, maar de arbeidsmarkt ploegde voort.

Kate Lister, voorzitter van Global Workplace Analytics, schat dat 25-30% van de internationale “beroepsbevolking tegen eind 2021 meerdere dagen per week thuis zal werken”.

Als je dat combineert met het feit dat 4,66 miljard mensen wereldwijd online actief zijn, kan je gerust concluderen dat we na 2020 digitaal verbinding vinden. Door de impact van COVID-19 is dit voor veel mensen zelfs een gewoonte geworden.

Vandaag staan we meer dan ooit open voor digitale connecties: grenzen, taalbarrières en geografische beperkingen zijn verleden tijd.

In de digitale wereld houdt niets ons tegen om verbinding met elkaar te maken. Als technologie dus de deur naar elkaar heeft geopend, waarom zou kunst dan niet het concept zijn dat ons verbindt?

Online genieten van culturele voordelen 

Eén element dat reizen zo leuk maakt, is jezelf onderdompelen in de cultuur van een ander land. Maar je hoeft daarvoor niet op een vliegtuig te stappen. Musea herbergen vaak enkele topstukken van het patrimonium van een land. Maar als je digitaal kon genieten van lokale kunstobjecten, traditionele verhalen en een duik in de cultuur ... dan zou je dat toch doen, niet? 

We geven je hieronder een kleine selectie van meertalige musea die inzetten op een digitale ervaring.
 

J. Paul Getty Museum, Los Angeles 

De lockdown en sluitingen hebben veel zaken in de kunstwereld (en daarbuiten) lamgelegd. Het J. Paul Getty Museum in Los Angeles is een van de weinige musea die de online wereld hebben omarmd. Ze boden hun publiek twee digitale opties aan.

Taal is niet van tel, iedereen kan genieten van een immersieve wandeling door het museum, en dat in samenwerking met Google. En voor wie het gevoel en de emotie van elk stuk wil vatten, biedt Getty ook uitgebreide besprekingen van een paar van hun iconische stukken.

Musée d’Orsay, Parijs

Als gevolg van de pandemie sloot het Franse Musée d’Orsay, samen met het grootste deel van Europa, zijn deuren. Toch kon je dankzij hun online tentoonstelling blijven genieten van de magie van het museum. 

Je kan helemaal gratis een selectie moderne kunst, olieschilderijen en beeldhouwwerken bewonderen. Enkele werken die je digitaal kan bekijken, zijn Zelfportret van Gogh, Coquelicots van Monet en Dante et Virgile van Bouguereau.

Van Gogh Museum, Amsterdam

Liefhebbers van Van Gogh kunnen hun hartje ophalen in Amsterdam, waar ze het museum op een revolutionaire manier kunnen bezoeken.

Het Van Gogh Museum biedt, opnieuw met de hulp van Google, een hele reeks online tentoonstellingen aan. Het museum uploadt beelden van topkwaliteit en biedt een immersieve tocht door het museum, en dat volledig gratis.

MASP, São Paulo

Wil je het meesterlijke The Resurrection of Christ van dichtbij bewonderen of je laten overspoelen door de schoonheid van Monets En canot sur l’Epte?

MASP (Museu de Arte de São Paulo) trok naar het wereldwijde web en bood een manier om te verbinden via kunst, over land- en taalgrenzen heen. Bekijk en analyseer de kunstwerken in detail dankzij interactieve features en online tentoonstellingen.

Museo Nacional de Antropología, Mexico City

Het grootste museum van Mexico City, het Museo Nacional de Antropología, beslaat met zijn 23 tentoonstellingsruimten en tuinen bijna 20 hectare.

Het merendeel van de collecties kan je nu ook online bekijken. Geen wachtrijen of taalkloof meer, enkel jij oog in oog met kunst en cultuur.

KANAL - Centre Pompidou

Als je houdt van realtime ervaringen is KANAL – Centre Pompidou iets voor jou. In 2022 opent het concept zijn deuren op het IJzerplein in Brussel. 

Centre Pompidou, het iconische museum uit Parijs, krijgt een nieuw leven in de voormalige Citroën-garage in de Belgische hoofdstad.

Hoewel KANAL – Centre Pompidou pas eind 2022 officieel opent, zal het snel uitgroeien tot een echte culturele hub, aangezien het Centre Pompidou in Parijs vier jaar lang de deuren sluit voor een grondige renovatie.

Samenvatting

Het is een troostende gedachte dat de wereld slechts een muisklik van ons is verwijderd. Dompel je volledig onder in de kunst en musea van een ander land zonder je woonkamer te verlaten. Misschien merk je wel dat je mentale gezondheid en kennis van andere culturen een stevige boost krijgen. De wereld mag dan in lockdown zijn, de deuren van kunst en cultuur staan nog steeds voor je open. En vergeet niet dat je ons altijd mag contacteren als jouw vertalingen een creatieve touch missen.